Fooled By Randomness, Nassim Taleb | Anmeldelse

Fooled by Randomness
Hvis du har læst Edward Chancellor’s “Devil Take the Hindmost” ved du, at de finansielle markeder er hvad de altid har været: en stor boble maskine. Folk har investeret i en virksomhed, der nægtede at forklare noget om, hvad det gjorde, men blot sikres investorerne, at det havde en rigtig god idé for at tjene penge.

Det ligner nogle af de dot coms i de seneste år. Gennem en samling af både anekdoter og tanker, giver Taleb en forklaring på, hvorfor markedet fungerer på denne måde, hvorfor så mange undlader at indse dette, og hvordan disse problemer afspejles i vores hverdag. Han løser mange problemer, at alle skal forstå for at se verden på en realistisk måde. Evolution er ikke en ensrettet vej til himlen, men snarere den proces, hvorigennem der er tilpasset den aktuelle situation klarer sig bedre, og de kan ikke være bedst vedtages, når tingene ændrer sig.

Når man vurderer gyldigheden af en strategi i erhvervslivet eller i livet, må man overveje, om det er hensigtsmæssigt at vinderne skriver historiebøgerne. Man kan skrive historien ved at snakke med vinderne af en krig. Men det fortæller langt fra alt. For det fortæller ikke nødvendigvis de dødes historie. Ligeledes er det vigtigt ikke kun at undersøge dem der successfuldt har anvendt en strategi når strategien evalueres. Så får man et fejlafgtigt rosenrødt billede.

Tilfældighed kan forklare meget

Omend Taleb ikke fuldt ud dykker ned i dette spørgsmål indtil senere i bogen, er den primære antagelse bag emnet, at mennesker er psykisk tilbøjelige til at misfortolke tilfældige begivenheder. Vi har et behov for at forklare tingene, hvad enten det er inden for samfundsvidenskab, kunst og litteratur, eller naturvidenskab. Så vi leder konstant efter forklaringer. I betragtning af de uendelige mængder af data til rådighed, ingen statistiker benægter, at ekstremt stærke korrelationer vil opstå simpelthen ud af tilfældighed. Visse aspekter af en forfatters liv vil være næsten identisk med passager i hans eller hendes romaner. Men vi opfatter dem ikke som tilfældige. Da vi er skabninger har brug for forklaring, og hele industrier er blevet skabt for at mine data og fortælle os, hvorfor tingene sker .

I betragtning af at Taleb åbenlyst hævder, at mange, der anser sig for herskerne af universet i virkeligheden var en gruppe af heldige fjolser, er det uundgåeligt, at mange vil komme væk fra det med en følelse af vrede og en afvisning. Jeg er derfor næsten overrasket over, at bogen ikke har trukket hårdere anmeldelser end den har, for Taleb var bestemt ikke forsøger at få venner gennem offentliggørelsen af sine tanker. Jeg formoder, at de, der vurderer bogen falder i to overordnede kategorier: dem, der var bekymrede ved tanken om, at en betydelig del af deres succes kan skyldes held, og dem, der er knyttet til deres nuværende syn på arbejdet i de markeder og er fjendtlige over for eventuelle nye synspunkter på dem.

Disse to kategorier overlapper naturligt hinanden ganske ofte. En vigtig ting at huske er, at selv hvis man arbejder meget hårdt, kan resultaterne variere pga. tilfældighed. Selvom to tandlæger er lige dygtige tjener de ikke nødvendigvis det samme. Sandsyndlighed spiller også en rolle i at få dig til den position, hvor du kan arbejde hårdt og se det betaler sig. I betragtning af kompleksiteten af den verden, vi lever i, og den uendelige kræfter, skubbe og trække på vores liv, er denne bog vigtig for alle, der ønsker et objektivt billede af, hvordan tingene hænger sammen i finansverdenen.